Blog > Komentarze do wpisu

Tomasz Nocuń – wegański lekarz

 (Wpis gościnny)

 

Tomasz Nocuń to lekarz medycyny i wieloletni weganin. Prowadzi prywatną praktykę lekarską. Jest autorem książek: Głodówka i dieta dla zdrowia, Dieta wegetariańska prosta i zdrowa, Kuchnia wegetariańska prosta i zdrowa, Mądrość mojej Mamy Ewy Nocuń. W swoich publikacjach porusza aspekty diety i zdrowia, ale również uwzględnia aspekt ekonomiczny, etyczny, ekologiczny, estetyczny. Swoje twierdzenia popiera licznymi badaniami naukowymi. Pokazuje też w sposób praktyczny, jak przygotować proste i zdrowe posiłki wegańskie.

Dr Nocuń mówi, że naszym pożywieniem powinny być produkty pochodzenia roślinnego, czyli warzywa, owoce, pełne ziarna zbóż i rośliny strączkowe, najlepiej jak najmniej przetworzone. Jako idealne uznaje uzyskiwanie w naszym pożywieniu 6% kalorii z tłuszczu, 10% z białek, a 84% z węglowodanów. Tyle kalorii z poszczególnych składników zapewnia pożywienie roślinne, bez wysokotłuszczowych pokarmów roślinnych.

Lekarz zaleca nieużywanie tłuszczów (również olejów) oraz ograniczenie spożycia orzechów, nasion, soi, tofu, teksturowanych białek roślinnych, masła orzechowego itp. Główną część diety zdaniem doktora powinny stanowić świeże owoce i warzywa. Dowolna mieszanka owoców zawiera taki sam procent białka, jaki jest w mleku matki i jest wystarczająca dla człowieka. Zawartość składników pokarmowych w owocach jest najbardziej zbliżona do zapotrzebowania człowieka. ‘’Osoby żywiące się głównie owocami są zdrowe, szczupłe, mają niskie ciśnienie krwi, dobry wzrok, są bardzo aktywne, pełne energii nawet w późnym wieku’’. Z kolei warzywa są bogatym źródłem niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych i wielu innych składników. Doktor twierdzi, ze chociaż zboża stanowią podstawowy pokarm większości ludzi na ziemi, to powinny stanowić niewielką część naszej diety.  Potrawy z ziaren są kwasotwórcze (z wyjątkiem gryki i prosa). Dla nas korzystny jest odczyn zasadowy pożywienia, który mają owoce i warzywa. Nie należy też spożywać nadmiernych ilości roślin strączkowych.

Na przekąski najlepsze są owoce, warzywa, kukurydza, pieczone ziemniaki, ciemne pieczywo. A jeśli lubimy słodkości? Mamy mnóstwo słodkich owoców- jabłka, gruszki, morele, śliwki, brzoskwinie, winogrona.

Fragment z książki "Dieta wegetariańska prosta i zdrowa":

‘’Ludzki organizm nie potrzebuje mięsa, mleka i jego przetworów oraz jaj zwierząt. W produktach tych nie ma ani jednego składnika ważnego dla ludzkiego zdrowia, którego nie można by pozyskać ze źródeł roślinnych. Przejście na dietę wegetariańską powoduje przypływ energii, witalności oraz dobrego samopoczucia.

Dieta wegańska jest potężnym środkiem leczniczym, a stoi za nią rzetelna wiedza naukowa.’’

Więcej informacji na stronie: www.nocun.com

 

niedziela, 26 sierpnia 2012, iveggy

Polecane wpisy

Komentarze
2012/08/30 02:28:31
Czytałam jego książki i nie są one dla mnie zbyt przekonywujące, ani jako dla wieloletniej weganki, ani dla studentki medycyny. Po prostu takie pitu-pitu - nie zachęca.
-
Gość: Wega, *.adsl.inetia.pl
2012/08/30 17:01:04
No tak, masz rację, to raczej nie są książki dla studentów medycyny. Może nie ma tam wielu naukowych faktów, ale mnie, jako humaniście akurat dobrze się czyta książki, które obok weganizmu poruszają też wiele istotnych aspektów naszego życia. Bardzo podobała mi się książka o głodówce.
-
2012/08/30 17:19:11
Hej Maddy,
jeśli szukasz naukowych faktów na temat korzyści, jakie daje dieta wegańska, to poniżej podaje linki do dwóch stron, które zawierają bardzo dobre, naukowe informacje:

nutritionfacts.org/
pcrm.org/health/
-
2012/09/01 00:40:28
dzięki za linki, zawsze przyda się coś takiego poczytać, bo wiedza często okazuje się kluczem i przede wszystkim najlepszym argumentem pro-wege.
Wybierz Weganizm Wybierz Weganizm Wybierz Weganizm